Ν731 - Θεωρία παρέμβασης και αξιολόγησης προώθησης της υγείας

Κωδικός Μαθήματος
Ν731
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Γ: Πρόληψη – παρέμβαση – αποκατάσταση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Κιουμουρτζόγλου Ευθύμης
Βαθμίδα: Καθηγητής
Τηλ: +30 25310 39738
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Μιχαλοπούλου Μ., Αλμπανίδης Ε., Στάθη Α. & Αυγερινός Α.
Εξάμηνο
Β' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Εξ' Αποστάσεως Φοίτηση με σύγχρονη και ασύγχρονη διδασκαλία.
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: Health promotion [and young people, adults, older adults, elderly, special populations] Physical activity and health Exercise prescription Measurement/assessment of physical activity Health evaluation Wellness Physical activity and quality of life Determinants of physical activity Health interventions.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές /τριες:

1. Θα έχουν κατανοήσει τη διαχρονική σημασία της άσκησης και της φυσικής δραστηριότητας (ΦΔ) ως παράγοντα υγείας και ευεξίας.
2. Θα έχουν εξοικειωθεί με τις σύγχρονες αρχές συνταγογράφησης της άσκησης για υγεία και απόδοση σε όλες τις ηλικιακές ομάδες και σε ειδικούς πληθυσμούς.
3. Θα έχουν εμβαθύνει σε ζητήματα που σχετίζονται με την εγκυρότητα και αξιοπιστία των μεθόδων αξιολόγησης της Φυσικής Δραστηριότητας. 
4. Θα έχουν κατανοήσει τις σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις που σχετίζονται με την προώθηση του δραστήριου τρόπου ζωής και την αλλαγή συμπεριφοράς σε θέματα υγείας. 
5. Θα έχουν ενημερωθεί για ένα πλήθος προγραμμάτων παρέμβασης που υλοποιήθηκαν με στόχο την προώθηση της φυσικής δραστηριότητας. 

Διδακτικές Ενότητες Μαθήματος
Το μάθημα αποτελείται από τέσσερις θεματικές ενότητες. Ειδικότερα:

- Η πρώτη ενότητα διαλέξεων διαπραγματεύεται επίκαιρα ζητήματα που σχετίζονται με τη μέτρηση και τη συνταγογράφηση της ΦΔ, καθώς και τους παράγοντες που επηρεάζουν τη συμμετοχή στη ΦΔ και τα σπορ (Διαλέξεις 1-2-3).
- Η δεύτερη ενότητα διαλέξεων διαπραγματεύεται τις σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις που σχετίζονται με την προώθηση του δραστήριου τρόπου ζωής και την αλλαγή συμπεριφοράς σε θέματα υγείας σε όλο το εύρος ηλικιών και σε ειδικές πληθυσμιακές ομάδες. Σ' αυτή την ενότητα παρουσιάζονται αντιπροσωπευτικά επιτυχημένα διεθνή προγράμματα παρέμβασης (Διαλέξεις 4-5-8).
- Η τρίτη ενότητα διαλέξεων διαπραγματεύεται επίκαιρα ερευνητικά ζητήματα αναφορικά στη μέτρηση της  ΦΔ, στην αλλαγή συμπεριφοράς, και στην οργάνωση προγραμμάτων παρέμβασης. Σ' αυτή  την ενότητα θα γίνει παράλληλα εξοικείωση με διεθνείς φορείς που σχετίζονται με την προώθηση της υγείας και της ΦΔ (Διαλέξεις 9-11-12).
- Η τελευταία ενότητα διαλέξεων διαπραγματεύεται το διαχρονικό ρόλο της άσκησης στην διατήρηση της υγείας όπως αυτός εμφανίζεται στους αρχαίους χρόνους μέχρι τις μέρες μας (Διαλέξεις 6-7-10).

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία   Εισηγητής   Θέμα
- - Διάλεξη 1η: Σύγχρονες προσεγγίσεις στη συνταγογράφηση της ΦΔ και άσκησης για παιδιά και ενήλικες(1960 μέχρι σήμερα).
- - Διάλεξη 2η: Μέθοδοι αξιολόγησης της ΦΔ. Όργανα, αρχές και προβλήματα.
- - Διάλεξη 3η: Σχεδιασμός και οργάνωση προγραμμάτων για την προώθηση της ΦΔ – Παράμετροι που καθορίζουν την εμπλοκή στη ΦΔ - Επιπτώσεις στον σχεδιασμό προγραμμάτων παρέμβασης.
- - Διάλεξη 4η: Προγράμματα παρέμβασης για προώθηση της ΦΔ με στόχο το άτομο – στο σχολείο και στην κοινότητα.  Παραδείγματα επιτυχημένων προγραμμάτων.
- - Διάλεξη 5η: Αξιολόγηση προγραμμάτων για την προώθηση της ΦΔ.
- - Διαλεξη 6η: Η προαγωγή της υγείας δια μέσου της άθλησης στον αρχαίο ελληνικό κόσμο.
- - Διαλεξη 7η: Φυσική δραστηριότητα, μακροβιότητα, σωματική υγεία, ψυχική υγεία και ευεξία.
- - Διαλεξη 8η: Φυσική δραστηριότητα και προώθηση υγείας σε ενήλικες και άτομα τρίτης ηλικίας. Εφαρμογή και αξιολόγηση προγραμμάτων παρέμβασης.
- - Διαλεξη 9η: Προαγωγή υγείας στον εργασιακό χώρο.
- - Διαλεξη 10η: O ρόλος της φυσικής δραστηριότητας και της άσκησης στην ισχυροποίηση της υγείας από τη Βυζαντινή Εποχή μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1970.
- - Διαλεξη 11η: Πρόσβαση σε οργανισμούς και φορείς προώθησης της ΦΔ και της υγείας – (Ιστοσελίδες, βιβλιογραφία, αρθρογραφία, πηγές υποστήριξης).
- - Διαλεξη 12η: Άθληση και υγεία στο σύγχρονο κόσμο: Παρουσιάσεις σε ομάδες εργασίας (βλ. δύο θέματα που θα διαπραγματευτούν οι ομάδες εργασίας στο 16β του παρόντος εντύπου). – Κατάθεση εργασίας.
- - Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
- Θα πραγματοποιηθούν 12 διαλέξεις ως εξής: i) έξι (6) δια ζώσης στην Κομοτηνή, ii) δύο (2) από απόσταση με σύγχρονο τρόπο, και iii) τέσσερις (4) διαλέξεις με ασύγχρονο τρόπο διδασκαλίας. Παράλληλα, θα παρουσιαστούν εργασίες και ανασκοπήσεις σε επιτυχημένα προγράμματα παρέμβασης και θα γίνουν πρακτικές εφαρμογές μέσα από το σχεδιασμό ερευνών. 
- Στο πλαίσιο του μαθήματος οι φοιτητές θα εργαστούν ατομικά και σε μικρές ομάδες.
- Η αξιολόγηση θα πραγματοποιηθεί με βάση την απόδοση σε συγκεκριμένα κριτήρια τα οποία περιγράφονται αναλυτικά παρακάτω.
- Οι διαλέξεις παρουσιάζουν άμεση συνάφεια μεταξύ τους. Κατά συνέπεια, οι φοιτητές –τριες επιβάλλεται να μελετούν σε εβδομαδιαία βάση και να ολοκληρώνουν τις επιμέρους εργασίες πριν την καταληκτική ημερομηνία παράδοσης.
Διαδικασία για τη μελέτη της επισυναπτόμενης βιβλιογραφίας: α) Πριν ο φοιτητής -τρια αρχίσει τη μελέτη είναι χρήσιμο να διαβάσει προσεκτικά τους μαθησιακούς στόχους κάθε διάλεξης. Αυτοί περιγράφουν με ακρίβεια τι θα πρέπει να έχει αποκομίσει από τη μελέτη του σχετικού υλικού, β) Στη συνέχεια πρέπει να γίνεται σύντομη επισκόπηση του υλικού (υποχρεωτικής και προαιρετικής βιβλιογραφίας) με στόχο τη σκιαγράφηση μιας αρχικής συνολικής εικόνας για τα περιεχόμενα και τον εντοπισμό των σημείων που έχουν άμεση συνάφεια με τους μαθησιακούς στόχους, γ) Ακολούθως, ο/η φοιτητής –τρια πρέπει να προβεί στην λεπτομερή μελέτη της βιβλιογραφίας και να εξετάσει το βαθμό ανταπόκρισης στους μαθησιακούς στόχους της συγκεκριμένης διάλεξης, δ) Τέλος, οι ερωτήσεις και τα quiz ανακεφαλαίωσης που υπάρχουν στο τέλος των διαλέξεων στόχο έχουν να βοηθήσουν τον/την φοιτητή –τρια να επαναλάβει ορισμένα σημεία από την κύρια μελέτη. Οι ερωτήσεις ελέγχου (quiz) στις ασύγχρονες διαλέξεις πρέπει να συμπληρώνονται γραπτώς και να στέλνονται στο προκαθορισμένο χρονοδιάγραμμα μέσω του προγράμματος ΕΣΤΙΑ στον αντίστοιχο διδάσκοντα κάθε διάλεξης.
- Οι παραπάνω οδηγίες σχετικά με τη μελέτη της βιβλιογραφίας αποσκοπούν στην μεγιστοποίηση της απόδοσης του/της φοιτητή –τριας στο συγκεκριμένο μάθημα. Ωστόσο, η συνεχής ενημέρωση από ηλεκτρονικές βιβλιογραφικές βάσεις και οι τακτικές επισκέψεις στις βιβλιοθήκες των Τμημάτων αποτελούν σημαντικό μέρος της μελέτης και της συνολικής ακαδημαϊκής ανάπτυξης.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
1. Εργασία 1: Ανασκόπηση & Παρουσίαση εφαρμοσμένων προγραμμάτων προώθησης της υγείας μέσω της Φυσικής Δραστηριότητας (2500 λέξεις): 30%.
2. Εργασία 2: Συγγραφή προτάσεων παρουσίαση και ενεργός συμμετοχή στην ομάδα συζήτησης κατά την παρουσίαση των εργασιών (διάλεξη 12): 30%.
3. Τελική εξέταση για τις διαλέξεις 1-12: Ηλεκτρονική συμπλήρωση φόρμας ερωτήσεων και αποστολή με e-mail – Διάρκεια εξέτασης 120 λεπτά:  40%. 

Διευκρινίσεις για την αξιολόγηση
Στη διάρκεια του εξαμήνου οι φοιτητές θα πρέπει να υποβάλλουν σε ηλεκτρονική μορφή δύο εργασίες. Η βαρύτητα κάθε εργασίας είναι 30% της συνολικής βαθμολογίας. Λεπτομέρειες για τις εργασίες θα βρείτε στο τέλος του παρόντος κειμένου. 
α) Πρώτη εργασία
Η πρώτη εργασία είναι ατομική και το κυρίως κείμενο δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τις 2500 λέξεις (χωρίς να περιλαμβάνεται η βιβλιογραφία και τα παραρτήματα). Η συγγραφή της πρώτης εργασίας πρέπει να έχει τη δομή δημοσίευσης και πρέπει να γραφεί σύμφωνα α) είτε με τις αρχές του ηλεκτρονικού περιοδικού «Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισμό» (βλ.http://www.hape.gr/emag/odigies.asp), β) είτε με τις οδηγίες συγγραφής του περιοδικού του ΤΕΦΑΑ – Δ.Π. Θράκης «Άσκηση & Ποιότητα Ζωής, Περιοδικό Αθλητικής Επιστήμης» στο βαθμό που οι παραπάνω ενότητες βρίσκουν εφαρμογή. Η εργασία θα αξιολογηθεί με βάση τα παρακάτω κριτήρια:
1. Επεξεργασία του θέματος.
2. Ορισμός του προβλήματος – σκοπού και επιμέρους στόχων.
3. Σαφήνεια & τεκμηρίωση μεθοδολογίας - Πειραματικός σχεδιασμός (όπου απαιτείται).
4. Τεχνικές ανάλυσης & διαχείρισης των δεδομένων (βιβλιογραφικών ή δεδομένα μετρήσεων).
5. Παρουσίαση αποτελεσμάτων.
6. Σαφήνεια συζήτησης – Ύπαρξη συγκεκριμένων προτάσεων για την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων.
7. Σαφήνεια πινάκων /σχημάτων (όπου υπάρχουν).
8. Επιλογή – χρήση – και αξιοποίηση των βιβλιογραφικών αναφορών (αριθμός – σχετικότητα με το θέμα - χρονολογία).

β) Τελική Εξέταση
Θα πραγματοποιηθεί μία εξέταση με την ολοκλήρωση των δώδεκα (12) διαλέξεων. Τα θέματα θα σταλούν στους φοιτητές με e-mail και θα πρέπει οι απαντήσεις να δοθούν σε 120 λεπτά. Απαντήσεις οι οποίες θα παραληφθούν μετά από αυτό το χρονικό διάστημα δεν θα ληφθούν υπόψη. Η αξιολόγηση θα γίνει με τα παρακάτω κριτήρια: α) κριτική σκέψη, β) γνώση της σχετικής βιβλιογραφίας (με χρήση βιβλιογραφικών παραπομπών στο κείμενο), γ) επιστημονική τεκμηρίωση της απάντησης στο συγκεκριμένο ερώτημα, και δ) σαφήνεια στον τρόπο επεξεργασίας - παρουσίασης των ερωτήσεων/απαντήσεων.

γ) Project 2 Παρουσίαση ομαδικής εργασίας και συμμετοχή στην ομάδα συζήτησης
Στο πλαίσιο της δεύτερης εργασίας οι φοιτητές θα πρέπει να συντάξουν ένα κείμενο 1000 λέξεων και να ετοιμάσουν δώδεκα (12) περίπου διαφάνειες (-.ppt) όπου θα παρουσιάζονται οι θέσεις τους για το αντίστοιχο θέμα. Θα διεξαχθεί μία ανοικτή συζήτηση (σύγχρονη από απόσταση) στη 12η διάλεξη. Η διδάσκουσα θα κατευθύνει τη συζήτηση κάνοντας ερωτήσεις και σχολιάζοντας τις απαντήσεις. Ο χωρισμός των φοιτητών σε ομάδες εργασίες θα γίνει κατά τη διάρκεια της 5ης διάλεξης ενώ θα σας αποσταλούν σχετικές λεπτομέρειες (βλ 16β του παρόντος).

Επικοινωνία με τους φοιτητές
Η επικοινωνία των φοιτητών με τους διδάσκοντες θα γίνεται κυρίως μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Ωστόσο, σε ειδικές περιπτώσεις μπορεί να προγραμματιστεί προσωπική επαφή στις εγκαταστάσεις του Τμήματος. Οι απαντήσεις σε τυχόν απορίες που σχετίζονται με τα περιεχόμενα του μαθήματος θα κοινοποιούνται σε όλους τους φοιτητές που παρακολουθούν το μάθημα για να προληφθεί η επανάληψη ανάλογων ερωτήσεων.

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
1. Παυλογιάννης, Ο., Κονιτσιώτης, Σ., Γερουλάνος, Σ. (2002). Μορφές της «υγιεινής τέχνης» κατά τα ρωμαϊκά αυτοκρατορικά χρόνια. Η «συνάντηση» ιατρικής και γυμναστικής επιστήμης. Ιατρική 81(3): 265-270. 
2. Biddle, S. H. J., & Mutrie, N. (2001). Psychology of Physical Activity. Determinants, well-being and interventions. London: Routledge. 
3. Health Education Authority (1998). Young and Active? A Policy Framework for Young People and Health-Enhancing Physical Activity. London: HEA.
4. Markus, B.H. & Forsyth, L. H. (2003). Motivating people to be physically active. Human Kinetics.
5. Montoye, H. J., Kemper H. C. G, Saris W. H. N., & Washburn, R. A. (1996). Measuring physical activity and energy expenditure. New York: Human Kinetics.
6. Sallis, F. J. & Owen, N. (1999). Physical activity & behavioral medicine. London: Sage Publications. 
7. Swain, D.P. & Leutholtz, B.C. (2002). Exercise Prescription. A case study approach to the ACSM guidelines. Human Kinetics
8. U.S. Department of Health and Human Services. (1996). Physical Activity and Health: A report of the surgeon General. Atlanta. G.A. pp. 11-28. 
9. Windsor, R., Baranowski, T., Clark, N. & Cutter, G. (1994). Evaluation of health promotion, health education and disease prevention programs. London-Toronto, Mayfield Publishing Company. 
10. U.S. Department of Health and Human Services (1999). Promoting physical activity. A guide for community action. CDC, Human Kinetics.

Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
1. Άθληση και ποιότητα ζωής στην διαχρονική εξέλιξη της ανθρωπότητας, (Ε. Αλμπανίδης)
2. Η εξέλιξη του ελεύθερου χρόνου και του Μαζικού Λαϊκού Αθλητισμού από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, (Ε. Αλμπανίδης)
3. Άθληση και υγεία στη σύγχρονη Ελλάδα, (Ε. Αλμπανίδης)
4. Παρουσιάστε μια περιεκτική ανασκόπηση της βιβλιογραφίας και αξιολογείστε την αποτελεσματικότητα της θεωρίας «Transtheoretical Model» για την προώθηση της φυσικής δραστηριότητας. Συζητείστε τους τρόπους εφαρμογής της θεωρίας στον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων παρέμβασης με στόχο την υιοθέτηση ενός πιο δραστήριου και υγιεινού τρόπου ζωής, (Α. Αυγερινός).
5. Εφαρμόζοντας τις αρχές του οικολογικού μοντέλου προώθησης της φυσικής δραστηριότητας παρουσιάστε τα απαραίτητα βήματα και τις επιλεγμένες δραστηριότητες ενός παρεμβατικού προγράμματος με στόχο την αύξηση της φυσικής δραστηριότητας των ατόμων με παχυσαρκία που κατοικούν στην πόλη σας (Α. Αυγερινός).
6. Φυσική δραστηριότητα ενηλίκων: περιεχόμενο και ένταση – Διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών, (Μ. Μιχαλοπούλου).
7. Συζητείστε τρόπους προώθησης της Φ.Δ. στο σχολικό περιβάλλον ώστε τα παιδιά να καλύψουν τις σύγχρονες οδηγίες Φ.Δ. για υγεία. Τι οδηγίες θα δίνατε στον καθηγητή Φ.Α. ώστε το μάθημα στο σχολείο να συμβάλλει στην εκπλήρωση της 2ης οδηγίας;  (Α. Αυγερινός).
8. Φυσική δραστηριότητα στην ηλικία της εφηβείας και στην παιδική ηλικία. Όργανα αξιολόγησης που χρησιμοποιούνται για την αντίστοιχη πληθυσμιακή ομάδα. Επιδημιολογικά στοιχεία, (Μ. Μιχαλοπούλου).
9. Φυσική δραστηριότητα στην ηλικία της εφηβείας και στην παιδική ηλικία. Επιδημιολογικά στοιχεία, (Μ. Μιχαλοπούλου).
10. Κριτική παρουσίαση οργάνων αξιολόγησης/μέτρησης της φυσικής δραστηριότητας σε άτομα τρίτης ηλικίας. Αναφορά σε πιθανές ιδιαιτερότητες που προκύπτουν από την εφαρμογή τους στην χώρα μας (Α. Αυγερινός).
11. Παρουσίαση μελετών που καταγράφουν την σχέση της φυσικής δραστηριότητας και της ποιότητας ζωής στα άτομα τρίτης ηλικίας, (Μ. Μιχαλοπούλου).
12. Εμπόδια για τη συμμετοχή σε οργανωμένα προγράμματα άσκησης και φυσικής δραστηριότητας για τα άτομα τρίτης ηλικίας, (Μ. Μιχαλοπούλου).
13. Σχεδιάστε και παρουσιάσετε μία παρέμβαση για την προώθηση της φυσικής δραστηριότητας και τη συμμετοχή σε αυτή που να απευθύνεται σε ολόκληρη την οικογένεια, (Α. Αυγερινός)
14. Φυσική δραστηριότητα και πτώσεις για τα άτομα τρίτης ηλικίας. Συζητείστε τα σύγχρονα δεδομένα αναφορικά με τη σχέση της φυσικής δραστηριότητας και της ισορροπίας στη συχνότητα εμφάνισης πτώσεων και/ή φόβου πτώσεων, (Μ. Μιχαλοπούλου). 

Εργασία 1
Σενάριο: Είμαστε μια ομάδα ειδικών που υποβάλουμε εκ μέρους της τοπικής αυτοδιοίκησης της Θράκης μία πρόταση προς την Ευρωπαϊκή Κοινότητα για να χρηματοδοτήσει στα πλαίσια του 4ου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης ένα ερευνητικό πρόγραμμα παρέμβασης που έχει ως στόχο να διεκδικήσει κονδύλια για την προώθηση του υγιεινού τρόπου ζωής και της φυσικής δραστηριότητας. Το προτεινόμενο ερευνητικό πρόγραμμα στοχεύει: α) τα νεαρά άτομα (ηλικίας 6-16 ετών), β) που ανήκουν στις μειονότητες και στους οικονομικούς μετανάστες (μη προνομιούχες πληθυσμιακές ομάδες) και γ) κατοικούν στην περιοχή της Θράκης. Δεν έχουμε καμία αρχική πληροφορία από προηγούμενες έρευνες που να περιγράφει χαρακτηριστικά του τρόπου ζωής (lifestyle) ατόμων νεαρής ηλικίας που ανήκουν σ' αυτές τις ειδικές κατηγορίες. 

1. Ομάδα 1α: Οργάνωση οργάνων μέτρησης ΦΔ & συμπεριφορών υγείας (διατροφή - κάπνισμα-κατανάλωση οινοπνεύματος) – Στάθμιση των οργάνων (αξιολόγηση εγκυρότητας και αξιοπιστίας) – Μεθοδολογία συλλογής δεδομένων – Ορισμός μεταβλητών  (Φοιτητές -τριες ομάδας 1α: 2 άτομα - Θα οριστούν προσεχώς).
2. Ομάδα 1β: Αξιολόγηση παραμέτρων που σχετίζονται με την εμπλοκή στη φυσική δραστηριότητα (determinants) – Ποιοι παράγοντες θα επιλεγούν – Στάθμιση οργάνων – Μεθοδολογία συλλογής δεδομένων – (Φοιτητές -τριες ομάδας 2: 2 άτομα - Θα οριστούν προσεχώς).
3. Ομάδα 1γ: Οργάνωση στρατηγικού σχεδιασμού παρέμβασης – Ορισμός μοντέλου παρέμβασης – Αξιολόγηση της παρέμβασης - Ορισμός δεικτών επιτυχίας (Φοιτητές -τριες ομάδας 3: 2 άτομα - Θα οριστούν προσεχώς). 

Εργασία 2: 
Σενάριο: Προσλαμβάνεστε σε ασφαλιστικό οργανισμό ως ειδική συμβουλευτική ομάδα που ευθύνη της είναι να παρέχει τη στήριξη αλλά και να φέρει την ευθύνη για την υλοποίηση προγραμμάτων προαγωγής υγείας μέσω της φυσικής δραστηριότητας στους ΔΟΝΑ της χώρας μας. Δεν είστε όμως οι ΚΦ.Α που θα υλοποιήσουν τα προγράμματα άσκησης – μόνο τον σχεδιασμό και τις όποιες υποστηρικτικές δράσεις επιλέξετε να ενσωματώσετε. Η σύμβαση σας έχει 3 ετή διάρκεια και οι παρεμβάσεις που θα  πρέπει να υλοποιήσετε έχουν αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα.  Στο διάστημα αυτό θα πρέπει με επιτυχία να ακολουθήσετε όλη τη διαδικασία που περιλαμβάνει την αναγνώριση και καταγραφή των αρχικών στοιχείων, το σχεδιασμό την εφαρμογή και τον προγραμματισμό των βασικών στοιχείων της αξιολόγησης α) πραγματοποιήσετε τις βασικές αξιολογήσεις και αρχικές καταγραφές για την κατάσταση που αντιμετωπίζετε β) ορίστε τη συμμετοχή της διοίκησης ΔΟΝΑ Δήμος Περιφέρεια ΓΓΑ κλπ γ) καθορίσετε τους στόχους του προγράμματος δ) προχωρήσετε στο σχεδιασμό των προγραμμάτων άσκησης- φυσικής δραστηριότητας κατάλληλων για τους στόχους και το κοινό σας, ε) παρουσιάστε τις διάφορες υποστηρικτικές ενέργειες που θα συμπεριλάβετε για να εξασφαλίσετε την επιτυχημένη εφαρμογή του προγράμματος και ε) να σχεδιάσετε τη μεθοδολογία για την αξιολόγηση του προγράμματος.
Επιλέξτε ένα δήμο άνω των 15.000 δημοτών. 

1. Ομάδα 2α: Οργάνωση οργάνων αρχικής καταγραφής  και στη συνέχεια αξιολόγησης  -μέτρησης ΦΔ & συμπεριφορών υγείας και τρόπου ζωής πληθυσμιακή σύσταση όργανα και μεθοδολογία για τη συλλογή δεδομένων (Φοιτητές -τριες ομάδας 2α: 2 -άτομα - Θα οριστούν προσεχώς).
2. Ομάδα 2β: Καθορισμός των στόχων . Στοιχεία σχεδιασμού και εφαρμογής των προγραμμάτων άσκησης και φυσικής δραστηριότητας αλλά και των λοιπών παρεμβατικών ενεργειών που έχουν προγραμματιστεί (Φοιτητές -τριες ομάδας 2β: 2 –άτομα - Θα οριστούν προσεχώς).
3. Ομάδα 2γ: Καθορισμός μοντέλου και περιεχομένου αξιολόγησης των στόχων του προγράμματος όπως επίσης όλων των  επιμέρους στοιχείων που στοιχειοθετούν την αποτελεσματικότητα της διαδικασίας αυτής – Αξιολόγηση της παρέμβασης (όλων των ενεργειών που συμπεριλήφθηκαν) - Ορισμός μεταβλητών αξιολόγησης Προτάσεις για πιθανές τροποποιήσεις (Φοιτητές -τριες ομάδας 2β: 2- άτομα - Θα οριστούν προσεχώς). 

Οδηγίες επεξεργασίας του θέματος 
Οι δύο εργασίες που προτείνονται παραπάνω αποσκοπούν:

1. Να σας βοηθήσουν να συνδέσετε τη θεωρητική γνώση που αποκτήσατε στο συγκεκριμένο μάθημα με πρακτικές δεξιότητες.
2. Να αφυπνίσουν τις ιδιαίτερες ικανότητες που απαιτούνται για την οργάνωση μιας έρευνας πεδίου.
3. Να σας δώσουν μια αρχική ένδειξη της προσωπικής ικανότητας για συμμετοχή σε ομάδα στρατηγικού σχεδιασμού μιας έρευνας στην προώθηση και αξιολόγηση της υγείας.
4. Να εξασκηθείτε στην παρουσίαση της δουλειάς σας σε ακροατήριο. 

Η εργασία που αναλαμβάνει κάθε υπο-ομάδα είναι αυτοτελής. Ωστόσο, επειδή όλοι σας συμβάλλετε στην οργάνωση μιας συγκροτημένης πρότασης που θα πρέπει να είναι ανταγωνιστική, να έχει συνοχή και να χαρακτηρίζεται από επιστημονική συνέπεια, θα ήταν καλό πριν διαπραγματευτείτε το δικό σας αντικείμενο ως υπο-ομάδα, να οργανώσετε μια αρχική συνάντηση από κοινού (ως ομάδα πλέον στρατηγικού σχεδιασμού) και να αποφασίσετε πως θα χειριστείτε τα δεδομένα  Στη συνέχεια η κάθε υπο-ομάδα θα αναπτύξει το πεδίο που της αναλογεί. 

Αφού επεξεργαστείτε ως υπο-ομάδα το θέμα σας θα πρέπει να οργανώσετε μια παρουσίαση δέκα (10) λεπτών σε Power Point (όχι περισσότερο από 12 διαφάνειες) την οποία θα παρουσιάσετε όλα τα μέλη της ομάδας σας (με σύγχρονο από απόσταση τρόπο) στους υπόλοιπους φοιτητές. Στην παρουσίαση πρέπει να πείσετε με επιχειρήματα το ακροατήριο για την αναγκαιότητα διεξαγωγής της έρευνάς σας, για την αυστηρή επιστημονικά οργάνωση της μεθοδολογίας και για τη μελλοντική χρησιμότητα των ευρημάτων. Η παρουσίαση θα συνοδεύετε από γραπτή πλήρη πρόταση (εισαγωγή – σκοπός – μεθοδολογία – χρησιμότητα - βιβλιογραφία έκτασης περίπου 1000 λέξεων χωρίς τη βιβλιογραφία) την οποία υποτίθεται ότι θα υποβάλλατε προς τον αρμόδιο φορέα αξιολόγησης για την χρηματοδότηση της έρευνας. Όλες οι παρουσιάσεις και οι γραπτές προτάσεις θα σταλούν μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην κα Μιχαλοπούλου δέκα (10) ημέρες πριν την προγραμματισμένη ημερομηνία της 12ης διάλεξης.

726 - Αξιολογήσεις στο σχολικό περιβάλλον

Κωδικός Μαθήματος
726
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Β: Παιδαγωγική και δημιουργική μάθηση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Γούδας Μάριος
Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγητής
Τηλ: +30 24310 47045
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Τζέτζης Γ.
Εξάμηνο
Γ' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Υποχρεωτικό
Τρόπος Διεξαγωγής
Εντατική Φοίτηση
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: Παρουσιάζονται αναλυτικά στα περιγράμματα των μαθημάτων.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Με τo τέλος των μαθημάτων, των σεμιναρίων και των εργασιών, οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να: 

1. κατανοήσουν τη δομή και τις παραμέτρους της αξιολόγησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων
2. γνωρίζουν διαφορετικά μοντέλα εκπαιδευτικής αξιολόγησης
3. είναι σε θέση να οργανώσουν και να πραγματοποιήσουν μικρής έκτασης αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων
4. κατέχουν γνώσεις σε θέματα μεθόδων αξιολόγησης του έργου του διδάσκοντα
5. να γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά που θα πρέπει να υπάρχουν για να κατασκευαστεί ένα καλό τεστ που αξιολογεί γνώσεις, ικανότητες, στάσεις, αντιλήψεις, φυσική δραστηριότητα και υγεία ανθρώπων διαφορετικών ηλικιών και ομάδων καθώς και ειδικών πληθυσμών με σκοπό τη βελτίωση του έργου του διδάσκοντα.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Γούδας Μ. & Τζέτζης Γ. Διάλεξη 1η: Εισαγωγή στην θεωρία της αξιολόγησης.
- Γούδας Μ. & Τζέτζης Γ. Διάλεξη 2η: Η δομή της αξιολόγησης.
- Γούδας Μ. & Τζέτζης Γ. Διάλεξη 3η: Αξιολόγηση σε σχέση με τους μαθησιακούς στόχους.
- Γούδας Μ. & Τζέτζης Γ. Διάλεξη 4η: Αξιολόγηση δεδομένων και διαδικασιών εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
- Γούδας Μ. & Τζέτζης Γ. Διάλεξη 5η: Αξιολόγηση εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων.
- Γούδας Μ. & Τζέτζης Γ. Διαλεξη 6η: Η αξιολόγηση της οικονομικής αποτελεσματικότητας εκπαιδυτικών προγραμμάτων.
- Γούδας Μ. & Τζέτζης Γ. Διαλεξη 7η: Μετρήσεις και αξιολόγηση. Σύγχρονες τάσεις της έρευνας.
- Γούδας Μ. & Τζέτζης Γ. Διαλεξη 8η: Χαρακτηριστικά ενός καλού τεστ.
- Γούδας Μ. & Τζέτζης Γ. Διαλεξη 9η: Αξιολόγηση και βαθμολόγηση στη φυσική αγωγή.
- Γούδας Μ. & Τζέτζης Γ. Διαλεξη 10η: Οι στόχοι και σκοποί της φυσικής αγωγής (NASPE).
- Γούδας Μ. & Τζέτζης Γ. Διαλεξη 11η: Η συστηματική παρατήρηση.
- Γούδας Μ. & Τζέτζης Γ. Διαλεξη 12η: Οι μέθοδοι αξιολόγησης της συστηματικής παρατήρησης.
- Γούδας Μ. Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Το μάθημα γίνεται εξ’αποστάσεως.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
1ο Μέρος του Μαθήματος 
1. Μία (1) εργασία (Ομαδική) (30%).
2. Έξι (6) σχολιασμοί – Ημερολόγιο (20%).

2ο Μέρος του Μαθήματος
1. Πρώτη (1η) εργασία (50%).

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Παρουσιάζεται αναλυτικά στα περιγράμματα των μαθημάτων.

Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
-

Ν726 - Αξιολόγηση και αποτελεσματικότητα στην εκπαίδευση

Κωδικός Μαθήματος
Ν726
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Β: Παιδαγωγική και δημιουργική μάθηση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Διγγελίδης Νικόλαος
Βαθμίδα: Αναπληρωτής Καθηγητής
Τηλ: +30 24310-47052
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Τζέτζης Γ.
Περίγραμμα Εισηγήσεων
OutlineN726.pdf
Εξάμηνο
Γ' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Διαλέξεις σύγχρονες, ασύγχρονες και δια ζώσης
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: Παρουσιάζονται αναλυτικά στα περιγράμματα των μαθημάτων.

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Με τo τέλος των μαθημάτων, των σεμιναρίων και των εργασιών, οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να: 
  • Θα κατανοήσουν τη δομή και τις παραμέτρους της αξιολόγησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
  • Θα είναι σε θέση να οργανώσουν και να πραγματοποιήσουν μικρής έκτασης αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
  • Θα κατέχουν γνώσεις σε θέματα μεθόδων αξιολόγησης του έργου του διδάσκοντα.
  • Θα γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά ενός καλού τεστ που αξιολογεί γνώσεις, ικανότητες, στάσεις, αντιλήψεις, και φυσική δραστηριότητα.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Διγγελίδης Ν. Εισαγωγή στην αξιολόγηση στο σχολικό περιβάλλον
- Διγγελίδης Ν. Σχεδιάζοντας μια διαδικασία αξιολόγησης
- Διγγελίδης Ν. Μοντέλα αξιολόγησης και αξιολόγηση σε σχέση με τους μαθησιακούς στόχους
- Διγγελίδης Ν. Αξιολόγηση εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων
- Διγγελίδης Ν. Το μοντέλο CIPP: Αξιολόγηση Δεδομένων & Διαδικασιών
- Διγγελίδης Ν. Η αξιολόγηση της οικονομικής αποτελεσματικότητας εκπαιδευτικών προγραμμάτων
- Τζέτζης Γ. Μετρήσεις και αξιολόγηση. Σύγχρονες τάσεις της έρευνας
- Τζέτζης Γ. Χαρακτηριστικά ενός καλού τεστ
- Τζέτζης Γ. Αξιολόγηση και βαθμολόγηση στη φυσική αγωγή
- Τζέτζης Γ. Οι στόχοι και σκοποί της φυσικής αγωγής (NASPE)
- Τζέτζης Γ. Η συστηματική παρατήρηση
- Τζέτζης Γ. Οι μέθοδοι αξιολόγησης της συστηματικής παρατήρησης
- - Τελικές Εξετάσεις


Τρόπος Διδασκαλίας
Το μάθημα γίνεται με διαλέξεις δια ζώσης, με εξ’ αποστάσεως διαλέξεις και με υπερεντατικά σεμινάρια.

 

Γενικές οδηγίες για τον τρόπο διεξαγωγής του μαθήματος
To μάθημα αυτό διεξάγεται με εντατικά τριήμερα και εξ’ αποστάσεως. Η επικοινωνία με τους διδάσκοντες θα γίνεται μέσω iail. Θα αξιολογηθείτε με μία ποικιλία μεθόδων.

  1. Είναι πολύ σημαντικό να ρυθμίσετε την μελέτη σας σε κανονικά χρονικά διαστήματα. Καθώς δεν υπάρχουν εβδομαδιαίες συναντήσεις- διαλέξεις, είναι πολύ εύκολο να βγείτε από το πρόγραμμά σας.
  2. Πριν αρχίσετε τη μελέτη διαβάστε πολύ προσεκτικά τους μαθησιακούς στόχους των διαλέξεων. Αυτοί περιγράφουν με ακρίβεια τι θα πρέπει να έχετε αποκομίσει με την μελέτη του σχετικού υλικού. Στη συνέχεια επισκοπήστε σύντομα το υλικό προσπαθώντας να αποκομίσετε μία συνολική εικόνα για τα περιεχόμενα καθώς και για να εντοπίσετε τα πιο σχετικά με τους μαθησιακούς στόχους σημεία. Στη συνέχεια περάστε στην κυρίως μελέτη ακολουθώντας τις σημειώσεις που συνοδεύουν τις διαφάνειες, και, τέλος, εξετάστε αν μπορείτε να ανταποκριθείτε στους μαθησιακούς στόχους. Αν όχι θα πρέπει να επαναλάβετε την κυρίως μελέτη.

 

Απορίες- επικοινωνία
Μπορείτε να απευθύνετε απορίες στους διδάσκοντες μέσω του e-mail του ΕΣΤΙΑ. Οι απαντήσεις θα κοινοποιούνται σε όλους τους υπόλοιπους φοιτητές οι οποίοι έχουν το μάθημα για να προλάβουμε την επανάληψη ερωτήσεων. Για τον ίδιο σκοπό θα δημιουργηθεί και μία σχετική συζήτηση στο ΕΣΤΙΑ ώστε όλοι να μπορούν να διαβάσουν τις απαντήσεις. Αν δεν θέλετε να κοινοποιηθεί η απάντηση σε ένα e-mail σας επισημάνετέ το στο μήνυμά σας.


Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
  • Μία (1) ομαδική εργασία (25%)
  • Μία (1) ατομική εργασία (25%)
  • Ερωτήσεις (50%)

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Παρουσιάζεται αναλυτικά στα περιγράμματα των μαθημάτων.

Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
-

724 - Αναπτυξιακή ψυχολογία

Κωδικός Μαθήματος
724
Κατηγορία Μαθήματος
Κατεύθυνσης Β: Παιδαγωγική και δημιουργική μάθηση
Υπεύθυνος Μαθήματος
Ονοματεπώνυμο: Γούδας Μάριος
Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγητής
Τηλ: +30 24310 47045
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Συνεπίκουροι Διδάσκοντες
Μπεμπέτσος Ε.
Εξάμηνο
Γ' εξάμηνο
Τύπος Μαθήματος
Επιλογής
Τρόπος Διεξαγωγής
Δια ζώσης, σύγχρονη, ασύγχρονη
Συναντήσεις με Διδάσκοντα
Μετά από συνεννόηση

Λέξεις κλειδιά: Παρουσιάζονται αναλυτικά στα περιγράμματα των εισηγήσεων

Αντικείμενο - Στόχος του Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος αυτού είναι η κατανόηση των βασικών αρχών διαμόρφωσης και εξέλιξης της ανθρώπινης συμπεριφοράς καθώς και η μελέτη συγκεκριμένων θεμάτων που αναφέρονται σε πλευρές της αναπτυσσόμενης ανθρώπινης δράσης και συμπεριφοράς.

Περιεχόμενο Μαθήματος (περίγραμμα - τίτλοι διαλέξεων)
Ημερομηνία Εισηγητής Θέμα
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διάλεξη 1η: Εισαγωγή στην αναπτυξιακή ψυχολογία.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διάλεξη 2η: Εισαγωγή στη γνωστικο-εξελικτική θεωρία του Piaget.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διάλεξη 3η: Η ανάπτυξη της ηθικής σκέψης.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διάλεξη 4η: Βασικοί θεωρητικοί του συμπεριφορισμού.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διάλεξη 5η: Θεωρίες κοινωνικής μάθησης.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διαλεξη 6η: Η ανάπτυξη των κινήτρων.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διαλεξη 7η: Η φύση και η ανάπτυξη της αυτοαντίληψης.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διαλεξη 8η: Απόκτηση, ανάπτυξη και χρήση της γλώσσας.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διαλεξη 9η: Το παιχνίδι ως αναπτυξιακή διαδικασία.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διαλεξη 10η: Η φύση, η ανάπτυξη και η αξιολόγηση της νοημοσύνης.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διαλεξη 11η: Η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης.
- Γούδας Μ. & Μπεμπέτσος Ε. Διαλεξη 12η: Τάσεις στην αναπτυξιακή ψυχολογία.
- Γούδας Μ. Εξετάσεις

Τρόπος Διδασκαλίας
Το μάθημα γίνεται εξ’αποστάσεως.

Τρόπος(οι) Αξιολόγησης
1. Εργασίες (2) (40%).
2. Multiple Choice Tests (60%).

Υποχρεωτική & Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Παρουσιάζεται αναλυτικά στα περιγράμματα των εισηγήσεων. 

1. Salkind, N. (1990). Θεωρίες της ανθρώπινης ανάπτυξης. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη. 
2. Kagan, R. (1992). Yesterday’s premises, tomorrow’s promises. Developmental Psychology, 28, 990-997. 
3. Συγκολλιτου, Ε. (1998). Εαυτός, κίνητρα, και επίδοση στο σχολείο. Στο Ευκλείδη, Α. (Επ.), Τα κίνητρα στην εκπαίδευση (σελ. 109-124). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. 
4. Cole, M., & Cole, S.R. (2001). Η ανάπτυξη των παιδιών. Α Τόμος. Αθήνα: Τυπωθήτω.

Θέματα Εργασιών για Ανασκόπηση
-

Ανακοινώσεις

Δημοσιεύτηκε στις 02/06/2023, 10:01 από admin
Η τελετή απονομής των Μεταπτυχιακών Διπλωμάτων που διοργανώνει η Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης για τους απόφοιτους του Δ.Π.Μ.Σ. «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής» (από...
Επισκέψεις 453
Δημοσιεύτηκε στις 24/01/2022, 09:35 από admin
Για να δείτε τους ετήσιους απολογισμούς εσόδων-εξόδων του Διατμηματικού Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών με τίτλο «Άσκηση & Ποιότητα Ζωής» του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού της Σχολής...
Επισκέψεις 576
Δημοσιεύτηκε στις 27/07/2021, 10:33 από admin
Ολοκλήρωση φοίτησης Καλείστε όσες/οι φοιτήτριες/ές δεν έχετε ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις σας στο διιδρυματικό Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών (Δ.Π.Μ.Σ.) με τίτλο «Άσκηση και Ποιότητα Ζωής» να φροντίσετε...
Επισκέψεις 1917
Δημοσιεύτηκε στις 10/02/2021, 17:14 από admin
Το Τμήμα Διεθνών Σχέσεων/Εrasmus+ του ΔΠΘ υλοποιεί κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 τη δράση πρακτικής άσκησης φοιτητών στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Κινητικότητας Erasmus+ μέσω των κονδυλίων που εξασφαλίζει...
Επισκέψεις 765
Δημοσιεύτηκε στις 28/09/2020, 19:54 από admin
Το Τμήμα Διεθνών Σχέσεων/Εrasmus + του Δ.Π.Θ., στα πλαίσια της δράσης πρακτικής άσκησης φοιτητών στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Κινητικότητας Erasmus +, προκηρύσσει επιπλέον θέσεις για το ακαδημαϊκό έτος...
Επισκέψεις 844